Καπέλα Σιξτίνα (Cappella Sistina) - Ρώμη

Η Καπέλα Σιξτίνα (Cappella Sistina) είναι ένα παρεκκλήσι στο Αποστολικό Παλάτι, την επίσημη κατοικία του Πάπα, στην πόλη του Βατικανού.
Οι τοιχογραφίες στην οροφή του παρεκκλησίου δημιουργήθηκε από τον Μιχαήλ Άγγελο στις αρχές του 16 αιώνα και θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της δυτικής τέχνης.

Η Καπέλα Σιξτίνα χτίστηκε μεταξύ 1473-1481 από τον Giovannino de 'Dolci ως ιδιωτικό παρεκκλήσι για τον Πάπα Σίξτο Δ' από όπου οφείλει και το όνομα του. Εξωτερικά το παρεκκλήσι έχει ορθογώνιο σχήμα μήκους 40 μέτρων, πλάτος 13 μέτρων και 20 μέτρων ύψος.



Οι τοίχοι του δωματίου και η οροφή είναι διακοσμημένα με νωπογραφίες και τοιχογραφίες που δημιουργήθηκαν κατά τον δέκατο πέμπτο αιώνα από μερικούς από τους καλύτερους καλλιτέχνες της Αναγέννησης από την Τοσκάνη και την Ούμπρια.
Όσο θαυμάσιες όμως και να ήταν οι τοιχογραφίες, επισκιάστηκαν από το έργο του Μιχαήλ Άγγελου, ο οποίος δημιούργησε το διάσημο έργο στην οροφή το 1508-1512. Η οροφή της Καπέλα Σιξτίνα έμοιαζε αρχικά με την μίμηση του έναστρου ουρανού. Το 1508 ο Πάπας Ιούλιος Β πρότεινε στον Μιχαήλ Άγγελο να βελτιώσει το έργο και να προστεθούν οι μορφές των 12 Αποστόλων.
Ο Μιχαήλ Άγγελος αντιπρότεινε ένα περισσότερο σύνθετο και φιλόδοξο εγχείρημα, δημιουργώντας τελικά, σε διάστημα τεσσάρων ετών (1508-1512), περισσότερες από 300 βιβλικές φιγούρες και άλλες θρησκευτικές παραστάσεις, όπως σκηνές από την Γένεση, την Ιστορία του Νώε ή τη Δευτέρα Παρουσία.



Τα τέσσερα αυτά χρόνια, λέγεται, ότι ο Μικελάντζελο δεν βγήκε από την Καπέλα Σιξτίνα παρά ελάχιστα και δεν επέτρεψε σε κανέναν να δει το έργο του, δημιουργώντας έτσι μια αναστάτωση, μια φήμη και πλήθος κόσμου σύρρεε έξω από το Παρεκκλήσι.
Σημαντική καινοτομία υπήρξε επίσης η απεικόνιση θεμάτων που προέρχονταν από την Αρχαία Ελληνική και Ρωμαϊκή παράδοση, χωρίς άμεση σχέση με την χριστιανική θρησκεία, όπως οι Σίβυλλες.

Ο θόλος ήταν τόσο ψηλά που επινόησε μία τεχνοτροπία. Ζωγράφισε παραμορφωμένες τις φιγούρες, έτσι ώστε ο θεατής, που βρίσκεται αρκετά μέτρα πιο κάτω να τις βλέπει κανονικές.

Ένα από τα πιο γνωστά σημεία της τοιχογραφίας είναι η «Δημιουργία του Αδάμ», όπου ο Μιχαήλ Άγγελος απεικονίζει τον Παντοδύναμο, να στρέφεται προς τη γη για να δώσει ζωή στον Αδάμ.



Περιηγηθείτε στην Καπέλα Σιξτίνα, πατήστε εδώ